יום שלישי, 23 באוקטובר 2012

הכח של האישה לבנות ביתה


בס"ד

הכח של האישה לבנות ביתה

איך יכול להיות שאישה מסוגלת גם לבנות את ביתה, וגם להֹרסו? איזה מבין המשפטים נכונים?
כתוב בספר בראשית "ויבן ה' אלקים את הצלע"-"ויבן" מלשון בינה. מלמד שנתן הקב"ה בינה יתרה לאישה.
מה היא בעצם בינה? בינה היא מלשון התבוננות, יכולת לראות "בין לבין", בין הנגלה ובין הנסתר, בעצם: היכולת להתבונן בדברים- ולהסיק מהם מסקנות מבלי שיֵאַמְרוּ הדברים במפורש. יכולת הבנת דבר מתוך דבר.
לכאורה משהו טוב. נכון? כח גדול... אבל זה תלוי באישה, לאן היא לוקחת את הכוח הזה. התבוננות זה גם מלשון בנייה. בינה-בניין. אז בעצם אם האישה בונה את הבניין-זה אומר שהיא בעצם קובעת את טיב וחוזק הבניין. הוא יכול להיות בניין איתן. בניין עדי עד. או הוא יכול גם להיות בניין חלש ובלתי יציב-אשר סופו להרס.

כשנתבונן בפרשת קרח, כאשר פוצה האדמה את פיה, נראה שאון בן פלט הנזכר בראש הפרשה יחד עם דתן ואבירם, וכל שאר עדת קרח, אינו נזכר כאן. למה? מפני שאון בן פלט ניצל מכל אותה המהפכה. בזמן שראתה אשתו שהוא עומד להתחבר אל קרח במחלוקתו, אמרה לו אשתו: לשם מה אתה רוצה להתחבר איתם? אם משה הרב, אתה תלמידו, ואם קרח הרב, אתה תלמידו. כך שבעצם אין לך שום תועלת בזה שאתה מתערב בריב למען אחרים. השיב לה און בן פלט "מה אני יכול כבר לעשות? כבר הייתי בעצתם, ונשבעתי שלא אפרוש מהם, ואהיה איתם יחד". אמרה לו אשתו "אני אעשה תחבולה להציל אותך, כדי שלא יבואו בכלל לקרוא לך. וכך תהיה נקי מהשבועה". היא האכילה והשקתה את בעלה עד שהשתכר, והשכיבה אותו לישון. אחר כך ישבה ליד פתח האוהל, וסתרה את שערותיה והתחילה לסרוק ראשה. וכשבאו לקרוא לבעלה, כשראו אישה נשואה יושבת ומסרקת שערה, ברחו כולם. וכך נבלעו קרח ועדתו, ואון בן פלט ניצל.
כתוב במשלי "חֹכמת נשים בנתה ביתה" -זוהי אשתו של און בן פלט. אישה שיש לה דעת, בונה את ביתה, והצילה בחכמתה את בעלה. ועל אשתו של קרח נאמר: "ואיוולת בידיה תהרסנה" (שם יד) כלומר, אישה שהורסת ביתה בידיה, ע"י עצתה הרעה, שיעצה לקורח למרוד במשה, וגרמה שיֹאבד יחד עם כל עדתו.
וזהו בעצם כוחן של הנשים, שיש בכוחן לבנות ביתן, ולגרום לו להתרומם ברוחניות, או לגרום במו ידיהן להרס הבית
.


תגובה 1: